Czy istnieje uniwersalna dieta dla seniora?

 

Jadłospis każdej osoby w starszym wieku powinien uwzględniać najważniejsze, ogólne zalecenia dietetyczne:

  • Należy spożywać około pięciu posiłków dziennie.
  • Wielkość porcji powinna być o ¼ mniejsza niż 10 lat wcześniej – z wiekiem maleje bowiem zapotrzebowanie energetyczne.
  • Należy wypijać około dwóch litrów płynów dziennie. Jest to niezwykle istotne, ponieważ u osób starszych zapotrzebowanie na wodę jest większe, ale znacznie obniża się uczucie pragnienia.
  • W diecie powinny dominować warzywa, najlepiej surowe, a w przypadku problemów gastrycznych – krótko gotowane, duszone lub grillowane.
  • Dwa razy w tygodniu należy spożywać tłuste ryby (makrela, mintaj, łosoś), które zawierają NNKT ważne dla prawidłowej pracy serca.
  • W menu trzeba uwzględnić produkty zawierające błonnik, jednak ze względu na problemy z uzębieniem należy ograniczyć twarde chleby razowe i twarde owoce na rzecz grubych kasz, płatków owsianych, drobnych owoców (truskawki, maliny, jagody).
  • Wraz z wiekiem może zanikać enzym laktaza, niewskazane jest więc spożywanie mleka, które może powodować wzdęcia i bóle. Natomiast produkty fermentowane (kefiry, jogurty) powinny być obecne w diecie osób starszych nawet codziennie.
  • Należy wyeliminować lub ograniczyć produkty ciężkostrawne i wzdymające (np. bigos) oraz strączkowe.
  • Z wiekiem rośnie zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne. W diecie seniora nie powinno zabraknąć czerwonego mięsa, które jest cennym źródłem żelaza oraz produktów bogatych w witaminę E (oleje roślinne, pestki dyni, słonecznika, sezamu, orzechy).

 

Pamiętajmy, że codzienny jadłospis seniora musi uwzględniać również indywidualne potrzeby, związane między innymi z różnymi dolegliwościami i chorobami (m.in. choroby serca, wysoki cholesterol, miażdżyca, cukrzyca, niewydolność wątroby, trzustki czy dwunastnicy).

Ta strona używa ciastek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.

× Dowiedz się więcej
sokolow.pl