Co wpływa na wartość indeksu glikemicznego

 

Jest kilka ważnych czynników, które wpływają na wzrost lub obniżenie indeksu glikemicznego w pożywieniu.

W przypadku warzyw i owoców duże znaczenie ma stopień dojrzałości samego produktu (banany niedojrzałe mają znacznie niższy indeks niż owoce dojrzałe). Również różne odmiany tej samej rośliny mogą mieć różny indeks – przykładem może być ryż basmati o IG równym 55, podczas gdy biały ryż ma IG na poziomie 70.

Ważny jest stopień przetworzenia – takie procesy, jak mielenie, wałkowanie, rozgniatanie (niezależnie od tego, czy dzieje się to w fabryce, czy w domu), przyczyniają się do podniesienia IG produktów, ponieważ stają się one bardziej podatne na trawienie i wchłanianie.

Duży wpływ na wartość indeksu glikemicznego ma obróbka termiczna – szczególnie w przypadku produktów zawierających skrobię, która podczas gotowania pęcznieje i przechodzi w postać żelową, która jest łatwiej rozkładana przez enzymy przewodu pokarmowego, co powoduje szybki wzrost stężenia cukru we krwi.

Produkty zawierające dużo błonnika mają zazwyczaj niski indeks glikemiczny – błonnik opóźnia trawienie, dlatego wzrost stężenia cukru we krwi jest niewielki i stopniowy. Podobnie rzecz ma się z tłuszczami – one też opóźniają trawienie. Tak więc tłuszczów nie trzeba się bać, ale należy tu pamiętać o wartości kalorycznej.

W diecie przeznaczonej dla diabetyków bardzo ważną rolę odgrywa białko, szczególnie pochodzenia zwierzęcego, które zmniejsza glikemię poposiłkową, a tym samym indeks glikemiczny.

Ważnym składnikiem, który ma największy wpływ na stężenie cukru we krwi, są węglowodany, jednak w ich przypadku jest to dość skomplikowane zagadnienie, ponieważ większość produktów węglowodanowych spożywa się nie osobno, ale jako część składową posiłku, którego skład ma również znaczący wpływ na poposiłkowe stężenie cukru we krwi. Na przykład ziemniaki można zjeść z mięsem i warzywami. Dodatek produktów bogatych w tłuszcz czy białko znacząco zwalnia tempo trawienia posiłku, co zmniejsza całkowitą wartość IG.

Ta strona używa ciastek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.

× Dowiedz się więcej
sokolow.pl