Jeść czy nie jeść – oto jest pytanie!

Ze stałym zainteresowaniem śledzimy dyskusje pojawiające się w mediach na temat zalet i wad jedzenia mięsa/bycia wegetarianinem/weganinem i o zdrowotne aspekty tych wyborów. Liczba różnorodnych opinii może przyprawić o zawrót głowy.

Polecamy interesujący artykuł, w którym naukowcy udowodniali, że to właśnie spożywanie mięsa przyczyniło się do rozwoju mózgu u ludzi prehistorycznych i dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jedzenie mięsa jest praktycznie niezbędne (zobacz >). Z kolei badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Grazu (zobacz >), udowodniły, że wegetarianie z uwagi na niedobory pokarmowe, mają więcej problemów psychicznych: dwukrotnie częściej cierpią na depresję i stany lękowe, częściej mają zaburzenia łaknienia, a także częściej chodzą do lekarza. Jest to związane z niedoborem witaminy z grupy B, na jaki najbardziej narażeni są wegetarianie. 

Hipotezy o rzekomym negatywnym wpływie mięsa na funkcjonowanie ludzkich narządów (serca, jelit), wzrost złego cholesterolu czy rozwój raka są weryfikowane i obalane na podstawie rzetelnych badań. Naukowcy dowodzą przy tym, że niejedzenie mięsa nie zmniejsza ryzyka raka piersi – przeprowadzono badania na grupie wegetarian, którzy z jedzenia mięsa zrezygnowali na całe życie (zobacz >). Podobnie obalony jest mit „głoszący”, że mięso przyczynia się do rozwoju chorób jelita grubego czy prostaty (zobacz >).

Czy jedząc „kotleta” będziemy zatem szczęśliwsi? Faktem jest, że dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych substancji do harmonijnego funkcjonowania to warunek zachowania zdrowia. Za sprawą odpowiednio skonstruowanej, zbilansowanej diety możemy wpływać na stan całego organizmu, redukować stany lękowe, ospałość czy zaburzoną pracę narządów.

 

Źródło:

1) http://www.nature.com/nature/journal/v531/n7592_supp/full/531S12a.html
2) http://notrickszone.com/2014/03/30/university-of-graz-study-finds-that-vegetarians-are-unhealthier-more-mentally-disturbed-than-meat-lovers/#sthash.Fnl6LDYf.dpbs
3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28100209
4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27709695