Jak często jeść (mięso)?

Kiedyś, w czasach PRL, kiedy półki sklepowe świeciły pustkami, a zdobycie porządnego kawałka mięsa graniczyło z cudem, temat zdrowej, zbilansowanej diety nawet nie miał prawa się pojawić, bo jadło się to, co akurat udało się „upolować”.

Teraz na szczęście, dzięki dobrze zaopatrzonym sklepom i szerokiej ofercie producentów, możemy spokojnie zastanawiać się, jak często jeść mięso i inne składniki, by nasza dieta była zbilansowana. Na przykład przeciętny Amerykanin zjada rocznie 125 kg mięsa, Polak około 70 kg, a Szwajcar kilogram na tydzień.

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami mięso powinno się jeść dwa, trzy razy w tygodniu. Ważna jest także jakość spożywanego mięsa oraz zawartość tłuszczu. W zbilansowanej diecie nie możemy także pomijać ryb – one również powinny pojawiać się na talerzu dwa, trzy razy w tygodniu (zamiennie z mięsem) i tu również obowiązuje zasada wybierania ryb dobrych jakościowo. A co z pozostałymi posiłkami?

Zgodnie z najnowszą piramidą żywieniową podstawę naszej diety, nawet połowę tego, co zjadamy w ciągu dnia, powinny stanowić warzywa i owoce, w proporcjach ¾ warzyw do ¼ owoców. Uzupełnieniem są produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarniste. Prostym pomysłem na lunch do pracy są dowolne warzywa uduszone na patelni z dodatkiem wybranej kaszy – robi się praktycznie samo, a w dodatku jest zdrowe.

Poszukując informacji o zdrowym trybie życia i jedzenia łatwo się zgubić pośród zaleceń dietetyków i propozycji niezliczonych poradników.

Wystarczy choćby spojrzeć na kwestię liczby posiłków w ciągu dnia. Mówi się, że trzeba jeść często, lecz niezbyt obficie. Jednakże taka wytyczna pozostawia szerokie pole do interpretacji, a dodatkowo może być źródłem wątpliwości. Ale musimy sobie jakoś radzić w każdej sytuacji. Oto kilka najważniejszych wskazówek dotyczących posiłków:

1. Na początku najważniejsza jest regularność, aby przyzwyczaić organizm do pewnego schematu działania. Jeśli wybierzesz 3, 4 lub 5 posiłków, to konsekwentnie realizuj swoje założenia.

2. Pierwszy posiłek staraj się zjeść godzinę od przebudzenia, a ostatni nie później niż 2-3 godziny przed snem. Zasada niejedzenia po godzinie 18:00 to zwyczajny mit, chyba że chodzisz spać o 21:00.

3. Nie rób za dużych przerw między posiłkami i nie doprowadzaj do stanów „wilczego głodu”. Optymalnie jest zachowywać odstępy 2,5-4 godzinne, przede wszystkim ze względu na to, że po długich przerwach ryzyko na zjedzenie niepełnowartościowej i kalorycznej przekąski wzrasta.

4. Obserwuj swój organizm. Jeśli jesz 3 razy dziennie, a jedyne o czym myślisz pomiędzy, to „małe co nieco” albo co chwilę sięgasz po przegryzki, to warto na stałe włączyć więcej posiłków do swojego planu żywieniowego.