Dla zdrowia seniora

Kolejne warsztaty kulinarne w Akademii Smaku poświęcone były żywieniu seniorów. Jaka wygląda przeciętna dieta osób starszych, jaka być powinna i co zrobić, aby ją zmienić – to główne tematy spotkania.

Kolejne warsztaty kulinarne w Akademii Smaku poświęcone były żywieniu seniorów. Jaka wygląda przeciętna dieta osób starszych, jaka być powinna i co zrobić, aby ją zmienić – to główne tematy spotkania.

Uczestnikami warsztatów byli seniorzy, blogerzy oraz redakcja magazynu „Kukbuk”, a program obejmował zarówno wspólne przygotowanie potraw odpowiednich dla osób starszych, jak i prezentacje tematyczne. Laura Osęka – psychodietetyk i edukator żywieniowy – przedstawiła psychologiczne aspekty żywienia seniorów. W podeszłym wieku następują duże zmiany w stanie zdrowia – również takie, które mają bezpośredni związek z jedzeniem (problemy trawienne, spadek apetytu, pogorszenie stanu uzębienia, osłabienie zmysłów smaku i węchu). Seniorzy często nie mają wiedzy o właściwym odżywianiu, a spadek poziomu życia, samotność czy brak możliwości zrobienia zakupów w negatywny sposób odbijają się na ich diecie. Niedożywienie osób starszych to poważny problem społeczny, a ich przeciętny jadłospis jest monotonny i ubogi w składniki odżywcze (za mało pełnowartościowego białka, warzyw i owoców, a za dużo przetworzonej żywości i rafinowanego cukru).

Jakie są podstawowe zasady odpowiednio zbilansowanej diety osoby w podeszłym wieku? Zapotrzebowanie energetyczne seniora jest przynajmniej o 10 % mniejsze niż w przypadku osoby dorosłej, natomiast zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne rośnie. Standardowo dieta osoby starszej powinna składać się w 60 % z węglowodanów, w 20 % z białka i w 20 % z tłuszczów. Na talerzu seniora nie może zabraknąć chudego mięsa, tłustych ryb, dobrych produktów zbożowych, nabiału, orzechów i ziaren, warzyw i owoców oraz dużej ilości wody. O dietę seniora w znaczącym stopniu powinny zadbać osoby młodsze – dzieci i wnuki. Jak to zrobić? Jak najczęściej jeść wspólnie z seniorami i jeść to samo, co oni (tylko inaczej doprawione); przygotowywać ciekawe, kolorowe posiłki, pomagać w wyborze niedrogich, ale zdrowych produktów. Wiele pomysłów na smaczne, proste i przystępne cenowo dania dla seniorów znaleźć można w dziale „Dla zdrowia seniora”.

W diecie seniora niezwykle istotnym składnikiem jest białko, a jego ważnym źródłem – dobre jakościowo mięso. Godna polecenia jest wieprzowina – o czym podczas warsztatów mówił współpracujący z Sokołowem szef kuchni Łukasz Konik (główny kucharz w obiektach należących do Uzdrowiska Konstancin-Zdrój). Wieprzowina ma mało tłuszczu (15 % mniej niż 20 lat temu), mało cholesterolu, zawiera natomiast tłuszcze nasycone, cenne witaminy i pierwiastki. Jak przyrządzić z niej efektowne i zdrowe dania odpowiednie dla seniorów, uczestnicy warsztatów mogli przekonać się podczas wspólnego gotowania z dwoma szefami kuchni: Łukaszem Konikiem i Dominikiem Moskalenko.

Akademia Smaku warsztaty dla seniora
Akademia Smaku warsztaty dla seniora
Akademia Smaku warsztaty dla seniora
Akademia Smaku warsztaty dla seniora

Ta strona używa ciastek. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce.

× Dowiedz się więcej
sokolow.pl